گفتگو در مورد زمین مسطح
نوشته شده توسط : asemaneshab

تعدادی از فرهنگ های باستانی بر این باور بودند که زمین مسطح است. اما به‌ طور باورنکردنی، امروزه افرادی باقی مانده‌اند که با وجود قرن‌ها شواهد خلاف آن، هنوز بر این باورند که زمین صاف است. چرا مردم این را باور می کنند، و آیا حتی ارزش آن را دارد که در مورد آن گفتگو شود؟

 

زمین مسطح نیست

 

???? به افق نگاه کنید

تقریباً از هر موضوع دیگری در قلمرو علوم فیزیکی، درباره انحنای زمین بیشتر می دانیم. آزمایش‌ها، مشاهدات زیادی وجود دارد که بارها و بارها منحنی زمین را آشکار کرده‌اند. زمانی که اشیاء از شما دور می شوند، کوچکتر به نظر می رسند و به روشی بسیار منحصر به فرد ناپدید می شوند. ابتدا قسمت زیرین آنها پنهان می شود و سپس قسمت بالایی آنها. اگر تا به حال یک کشتی را در افق تماشا کرده باشید، متوجه این موضوع خواهید شد.
همانطور که سروان آلبرت استیونز از سپاه هوایی ارتش ایالات متحده در دهه 1930 نشان داد. انحنای زمین به وضوح از ارتفاعات بالا آشکار است. به عنوان مثال، در دسامبر 1930، استیونز در حالی که در ارتفاع 21000 فوتی (6400 متری) در آسمان آرژانتین پرواز می کرد، عکسی به سمت غرب گرفت و این موضوع را در تصاویر نشان داد.
مقامات ناسا در توضیح این پرواز نوشتند: «کوه‌های آند در فاصله ۴۶۲ کیلومتری، اگرچه بلندتر از ارتفاع هواپیما، در زیر افق قرار داشت که با خط افقی سفید در عکس مشخص شده است». انحنای زمین این پدیده را توضیح می دهد، همانطور که در نمودار همراه عکس توضیح داده شده است. انحنای زمین نیز به صورت جانبی در عکس قابل مشاهده است، اگرچه این اثر ظریف است زیرا تصویر تنها 1/360 محیط زمین را در بر می گیرد.
و در نوامبر 1935، استیونز و کاپیتان ارویل اندرسون از بالونی که از راپید سیتی در داکوتای جنوبی بلند شد و تا حداکثر ارتفاع 72395 فوتی (22066 متری) اوج گرفت، عکس گرفتند. مقامات ناسا نوشتند: «این عکس مرز تروپوسفر- استراتوسفر و انحنای واقعی زمین را نشان می‌دهد و پتانسیل شناسایی دوربرد از بالن‌های ارتفاع بالا را نشان می‌دهد». اتمسفر زمین قادر است با استفاده از لایه های مختلف هوا، نور را به جهات جالبی خم کند. این پدیده، یکی از عوارض جانبی انحنای زمین، تضمین قطعی منحنی سیاره ما نیست، اما نکته ای جالب محسوب می شود.

 

???? به آسمان نگاه کنید

اما حتی اگر نمی توانید برای شواهد به افق نگاه کنید، می توانید به آسمان نگاه کنید. ستارگان گوناگون از نقاط مختلف زمین به دو روش بسیار عجیب و غریب قابل مشاهده هستند. اولین روش، تقسیم کردن زمین به نیمکره شمالی و جنوبی است. بنابراین، شما می توانید Polaris، ستاره بالای قطب شمال زمین را به راحتی در عرض های جغرافیایی شمالی ببینید.

اما همانطور که به سمت جنوب حرکت می کنید و به خط استوا نزدیک می شوید، قطب شمال از دید شما خارج می شود و از قسمت پایین شروع به ناپدید شدن می کند. وقتی از آن مرز عبور کردید، اصلاً نمی‌توانید آن را ببینید - منحنی زمین در آن جهت مسدود می‌شود. همانطور که به سمت جنوب سفر می کنید، صورت های فلکی جدید در انتظار نگاه شما هستند - صورت های فلکی که اگر در شمال بمانید، کاملاً توسط منحنی زمین پوشیده می شوند.

یک ترفند دیگر نیز وجود دارد. اگر در یک منطقه به خصوص مسطح زندگی می کنید، می توانید ستارگان را تا افق ببینید اما نه دورتر (زیرا زمین در راه شماست). اما اگر به بالا سفر کنید - مثلاً به بالای یک کوه - نقطه دید بهتری خواهید داشت و می توانید ستاره های دورتر از قبل را ببینید. در زمان های گذشته، خلیفه عباسی، المامون در قرن نهم، لشکری را برای انجام این کار فرستاد و از آن مشاهدات برای اندازه گیری محیط زمین استفاده کرد.

 

برای اطلاع از مقاله اولین انسان روی ماه بر روی لینک کلیک کنید.

 

???? همه جا به شکل دایره 

ممکن است نتوانید چنین تحقیقات علمی را در نزدیکترین قله کوه به خود انجام دهید. اما روشی وجود دارد که می توانید به کار بگیرید تا شاهد انحنای زمین در حیاط خلوت خود باشید. برای انجام این روش نیاز به شانس خوب دارید.

در زمان ماه گرفتگی، زمین از بین خورشید و ماه عبور می کند و به زمین اجازه می دهد تا سایه خود را روی ماه بیاندازد. آن سایه همیشه، یک دایره است، مهم نیست در کجای سیاره هستید، بدون توجه به زمان خسوف، سایه ای که بر روی ماه می افتد همیشه به صورت یک دایره است. تنها راه برای ایجاد سایه دایره ای شکل این است که چیزی که سایه می اندازد یک کره باشد.

این به عکس‌های بی‌شماری از زمین که توسط ماهواره‌های در حال گردش گرفته شده و شهادت‌های شاهدان عینی از فضانوردان ده‌ها کشور مختلف، برنامه‌های فضایی و سازمان‌های خصوصی گرفته شده است، مربوط نیست. همین تصاویر و شواهد برای رد کردن فرضیه زمین مسطح نیز کافی است.

زمین منحنی ما نیز کاملاً با تمام فیزیک هماهنگ است. بعلاوه، تمام سیارات دیگری که تاکنون کشف شده اند نیز گرد به نظر می رسند، زیرا اینگونه است که گرانش اشیا را دوست دارد. اگر از گرانش استفاده می‌کنید، مثلاً به GPS خود اعتماد کنید تا موقعیت‌های دقیق به شما بدهد و مسیرها را محاسبه کند، آن‌گاه همان نیرو موادی به اندازه زمین را به یک توپ تبدیل می‌کند.

 

  زمین گرد

???? استدلال فرضیه زمین مسطح بر اساس شواهد

با این حال، فکر نمی‌کنم این بحث واقعاً در مورد شواهد واقعی یا روند علمی باشد. افرادی که معتقدند زمین مسطح است، از همان نوع مشاهدات به این نتیجه نمی رسند. در عوض، آنها معتقدند که ما را گمراه می کنند و به آنها دروغ می گویند، که دانشمندان از شما می خواهند باور کنید که زمین، علی رغم صاف بودن، گرد است. بنابراین سوال این نیست که "چرا مردم به زمین مسطح اعتقاد دارند؟" بلکه "چرا مردم به یک توطئه اعتقاد دارند؟" و پاسخ همان دلیلی است که همیشه وجود دارد: عدم اعتماد. بسیاری از مردم در قالب این موضوع که زمین مسطح است یا خیر به جامعه اطراف خود اعتماد ندارند، به ویژه نمایندگان آن جامعه.

وقتی صحبت از نمایندگان و نخبگان آن جامعه می شود به مقامات دولتی، اعضای دانشگاه و دانشمندان اشاره می‌شود و این اعتماد در قبال این اشخاص  اغلب کاهش می‌یابد. بنابراین اگر متوجه شدید که با کسی که به زمین مسطح معتقد است صحبت می کنید، از شواهد و استدلال ها صرف نظر کنید و از خود بپرسید که چگونه می توانید اعتماد کسانی که به زمین مسطح اعتقاد دارند را جلب کنید.

 

???? نتیجه
 در نتیجه به نظر شما آیا کسانی که به زمین مسطح معتقدند در اثبات این موضوع موفق می شوند یا خیر؟ در این مقاله مواردی را که فرضیه زمین مسطح را نفی می کرد عنوان کردیم. دانشمندان و محققین فرضیه زمین مسطح را پوچ می دانند. چرا که با روش های علمی و فیزیکی مسطح بودن زمین را رد می کنند.

 

برای دانلود مقاله گفتگو در مورد زمین مسطح روی لینک کلیک کنید.

 

منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و گفتگو در مورد زمین مسطح

 

 





:: برچسب‌ها: زمین مسطح , زمین , آسمان شب , نجوم , فضا , ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: